Navigatie overslaan

Nafiss Nia: "iedereen is op zoek naar geluk."

Marc Knip

De Iraans-Nederlandse dichter, scenarioschrijver en filmmaker Nafiss Nia presenteert haar film Die Middag, een indrukwekkend verhaal over de ontmoeting tussen twee mensen die hun thuisland zijn ontvlucht; het verslag van een middag waarop twee mensen die heel verschillend in het leven staan elkaar proberen te vinden. “Meeslepend en verrassend,” zag het NRC. We spraken met de maker.

Hoe kwam je op het idee voor Die Middag?

"Stap voor stap. Wat ik met mijn film wilde vertellen komt voort uit innerlijke noodzaak, vanuit mijn persoonlijke verhaal en dat van de mensen die ik ontmoet. Ik hoor zoveel verhalen over de vergeefse pogingen van vluchtelingen om een plek te vinden in hun nieuwe thuis, om zich te bewijzen, om gezien te worden. Het gevoel van één stap vooruit en twee terug is zo uitputtend. Dat weet ik uit ervaring. Opnieuw beginnen is een tweede natuur voor mij geworden. Ik dacht, daar moet ik het over hebben. Er zijn genoeg films gemaakt over waarom mensen vluchten, maar er wordt minder aandacht geschonken aan wat dat met een leven doet. Hoe ik mijn verhaal wilde vertellen is sterk geïnspireerd door korte verhalen uit de boeken Mannen zonder vrouw en Eerste persoon enkelvoud van de Japanse schrijver Haruki Murakami. Hij is een meester in het gedetailleerd beschrijven van relaties tussen mensen, op een tedere, bevreemdende en weemoedige wijze. Zijn werk hielp me bij het bedenken van hoe ik twee mensen, en wat zij voelen en denken, met zo weinig mogelijk ingrediënten neer kon zetten. Zo werd het idee geboren van twee personages die elkaar niet kunnen zien. Daarmee had ik de vorm gevonden."

Het realtime-gevoel van de film is sterk en zuigt je in het verhaal.

“Uiteraard ben je in eerste instantie bezig met de dramatische opbouw: hoe hou ik de kijker betrokken bij mijn verhaal, hoe smeed ik in korte tijd een band tussen mijn personages en het publiek. Ik heb het storyboard gemaakt met mijn director of photography Joris Kerbosch en we zagen al snel dat er enorm veel verschillende shots in de film zitten. Toen kwam Joris met het idee om met vijf camera’s te werken. Ik was gelijk om. Ik ben namelijk een enorme fan van Hongkongse en Japanse filmmakers, zoals Wong Kar-Wai en Yasujirō Ozu. De laatste was een stilistische regisseur en pionier. Hij plaatste een vaststaande camera en liet de acteurs daarvoor acteren, verschijnend en weer verdwijnend uit het kader. Prachtig, maar werken met vijf statische cameraposities is nog niet zo makkelijk. Het doet al snel denken aan een sitcom of realityshow, maar het is Joris, een fantastische cameraman, zo goed gelukt. Hij snapte mij. Hij begrijpt hoe je poëzie in beeld kan brengen. Alleen in de slotscène zijn we van dit concept afgeweken, de kijker zal wel zien waarom.”

Hoe kwam je bij deze prachtige acteurs?

“Dat was een langdurig en intensief proces. We zochten een Iraanse jongen die naast Perzisch perfect Nederlands sprak en een jonge of jong uitziende vrouw die vloeiend Perzisch kon spreken, omdat de geloofwaardigheid van de rol dat vereist. Toen Alin op de eerste auditiedag binnenliep en mij groette, wist ik gelijk dat hij voor de rol gemaakt was en zijn mooie auditie heeft dat alleen maar bevestigd. De rol van Roya bleek moeilijker in te vullen. We kregen tapes uit de hele wereld opgestuurd en hebben geloof ik 43 audities gedaan. We hebben zelfs oproepen gedaan bij asielzoekerscentra, maar ook daar kwam niets uit. Ik was al een klein beetje wanhopig, toen ik ben gaan googelen. Via Instagram kwam ik bij Hoda Niku terecht, een model en actrice. Ze woont in Seoel. Ik heb haar gelijk een bericht gestuurd. We kwamen in contact en het bleek een schot in de roos. Al bij de eerste editie via Zoom - we zaten in lockdown - wist ik: dit is Roya! Hoda is geweldig en gaat een grote toekomst tegemoet.”

Muziek speelt een belangrijke rol in de film.

“De sfeervolle score is gecomponeerd door Farid Sheek, een enorm talent uit Rotterdam. Het liedje dat steeds terugkeert in de film en dat ik al ontelbaar vaak heb geluisterd is Khooneye Ma van Marjan Farsad. Ze zingt over thuis, over het verlangen naar thuis, dat we ook verbeelden in de film. Ook hier heeft Wong Kar-Wai mij geïnspireerd: in zijn film Chunking Express laat hij California Dreaming van The Mamas & Papas steeds terugkeren. Die rol heb ik Khooneye Ma ook gegeven in mijn film, op momenten dat ik wel veel wil vertellen, maar niet veel wil zeggen.”

De film is hoopvol en verdrietig, een liefdesverklaring en een aanklacht ineen.

“Ja, dat is het allemaal, het is aan jou om te voelen wat je voelt bij Die Middag. Ik hoop in ieder geval dat de kijker niet alleen een verhaal van twee vluchtelingen ziet, maar van mensen die iets is overkomen wat iedereen kan gebeuren. We zoeken allemaal naar geluk, we willen allemaal gezien en gewaardeerd worden om wie we zijn. Het verhaal speelt zich af in Nederland, omdat dat nou eenmaal mijn nieuwe thuis is, maar het kan in alle landen met een migratiecultuur spelen. Ik zou het fijn vinden als het publiek de bioscoop verlaat met het gevoel dat we allemaal gelijkwaardig zijn. Dat ze naar mensen hebben gekeken die huis en haard hebben verlaten, niet om te profiteren, maar om bij te dragen. Na de Tweede Wereldoorlog zijn ook duizenden Nederlanders vertrokken naar Nieuw-Zeeland en Canada, alles achterlatend, op zoek naar geluk. Zij hebben enorm bijgedragen aan de welvaart van die landen. Dat willen mensen die naar Nederland vluchten ook, dus ik pleit voor compassie. Als je wil dat een nieuwkomer meedoet, dan moet hij eerst de kans krijgen om ook echt mee te doen. In feite gaat Die Middag over mensen zoals jij en ik, die gewoon hun best doen in het leven en niet steeds in een hokje gestopt willen worden, maar gezien willen worden als volwaardige mensen.”

Die Middag is in samenwerking met Movies that Matter Festival twee keer te zien op IFA 2023: op zaterdag 11 maart om 14:45 uur en op zondag 12 maart om 11:15 uur. Op zondag is Nafiss Nia na de vertoning aanwezig voor een nagesprek met moderator Jan Willem van Rooij.

Tickets zijn te koop op de website van DNK.

Vorige artikel Volgende artikel