Navigatie overslaan

Regisseur Lea Glob over Apolonia, Apolonia

Laura van Zuylen

In Apolonia, Apolonia volgt de Deense documentairemaker Lea Glob de ontwikkeling van schilder Apolonia Sokol. In dertien jaar groeit zij van student aan de Parijse 'École des Beaux-Arts' uit tot een kunstenaar met haar eigen tentoonstelling. In de meeste films over kunstenaars wil het ofwel helemaal niet lukken ofwel worden ze in één keer als Mozarts ontdekt. Deze documentaire biedt weerwoord aan deze clichés.


Jullie wegen kruisten elkaar bij jouw filmacademieproject. De eenentwintigjarige Apolonia woonde toen in een bohemien theater in Parijs. Hoe was je eerste ontmoeting met haar?

“Via via werd ik voorgesteld aan Apolonia. We zagen elkaar op Skype en dit was 2009; videobellen was totaal nieuw voor me. Het was alsof ik een film aan het kijken was. Deze vrouw in het frame was een vulkaan van verhalen en op de achtergrond liepen allerlei mensen langs met wie ze korte, gesprekjes had. Het had zo’n boeiende sfeer. Ze nodigde me uit om naar Parijs te komen. Ik kreeg een adres en een instructie: ‘als je voor mijn deur staat, roep me dan.’ Daar komt de titel vandaan, van het schreeuwen door de straat: ‘Apolonia, Apolonia’.”

De hoofdpersonen in al je films zijn vrouwen. Vertel.

“Het was in het begin niet eens opzettelijk; ik had er plezier in me laten leiden door mijn intuïtie. Ik ben opgegroeid zonder vader, tussen sterke vrouwen: mijn moeder en de zussen van grootvader. Ik smulde van de verhalen over vrouwelijke familieleden. Over mijn overgrootmoeder die schrijver was, maar niet mocht publiceren, omdat ze getrouwd was bijvoorbeeld. Ik kom uit een schildersfamilie en het verbaasde me dat op de schilderijen de vrouwen ontbraken. In mijn puberteit ging ik naarstig op zoek naar vrouwelijke rolmodellen, maar ik vond er maar weinig. Op het moment dat ik zelf films ging maken, voelde ik de drang om iets nieuws te ontdekken en me te verdiepen in mensen waarin ik mezelf herkende. Pas later kreeg ik door hoe genderstructuren de wereld vormgeven, onder andere dankzij de leden van de Oekraïense feministische groep Femen, aan wie Apolonia onderdak bood. Het raakt me nog steeds als ik over ze praat. Deze jonge vrouwen waren alles kwijtgeraakt in hun strijd voor gerechtigheid en hingen als vluchtelingen rond in Parijs. Ze werden door orthodox-christelijke familieleden gezien als terroristen. Die kwetsbaarheid aan de ene kant en hun kracht en moed aan de andere kant hebben diepe indruk gemaakt.”

In de schilderijen van onder meer je opa ontbraken de vrouwen. In jouw films is het alsof de mannen ontbreken. Er zijn er een aantal, maar die spelen een bijrol. Heb je ze er expres uitgeknipt?

“We hebben inderdaad rond de vrouwen gemonteerd en dat was een interessant proces. In mijn studentenfilm over Apolonia, die over een verbroken romance ging, legde ik mezelf in traditie van de dogmafilm regels op. Onder andere dat er geen mannen in het beeld mochten voorkomen. Daardoor ging die film – je voelt ‘m al aankomen – helemáál over haar ex. Bij Apolonia, Apolonia was het anders. Er zijn diverse belangrijke mannen in Apolonia’s leven geweest. Ze had bijvoorbeeld een hechte band met haar docenten, maar het probleem is dat je als publiek, wanneer je een vrouw in film ziet, geconditioneerd bent om te denken dat het over een liefdesrelatie gaat. Zeker als zij een mooie, jonge vrouw zoals Apolonia is. Toen haar kunst het onderwerp van de documentaire werd, móest ik de mannen er wel uitknippen. Anders wekte de film de verwachting dat er iets romantisch zou gebeuren. Het was een boeiende zoektocht hoe ik Apolonia als kunstenaar kon portretteren. Ze is een vrouw met een doel. Ze weet aan het begin dat ze een geweldige schilder wil worden en dat wordt ze ook.”

Je hebt haar dertien jaar gevolgd, dus de montage moet een uitdaging zijn geweest. Wanneer wist je dat haar kunstenaarschap je onderwerp was?

“Ook ik moest opgroeien om de ingepeperde stereotypen van hoe je vrouwen representeert te bevechten. Na een paar jaar keek ik mijn materiaal terug en kreeg ik een zinderende sensatie. Ik kende haar schilderijen wel, maar ik had ze nooit echt gezien. Apolonia’s manier van schilderen vraagt veel tijd. Ze gebruikt natuurlijke oliën, die wel een jaar nodig hebben om te drogen en uit te harden. Het duurt dus heel lang voor haar werken af zijn. Daarom kostte het mij ook tijd om het meest voor de hand liggende onderwerp te herkennen. Met een camera ervaar je gebeurtenissen twee keer: één keer als jezelf en nog een keer als een persoon met missie. In de montage krijg je de kans om de situaties nog een derde keer mee te maken."

De film gaat ook over de vriendschap tussen jou en Apolonia. Beschouw je de film als een zelfportret?

“Nee. Hooguit als een portret met twee kanten. Ik spiegel mezelf in Apolonia’s verhaal en ik voer mezelf op als personage. De film vertelt óók het verhaal van Apolonia’s moeder en dat van de Oekraïense kunstenaar en activist Oksana Shachko. Via deze verschillende verhaallijnen kon ik ingaan op de lotsbestemming van de vrouwelijke kunstenaar en een beeld scheppen van wie zij is. Het is dus meer dan een zelfportret. Apolonia, Apolonia is een portret van vrouwelijke kunstenaars van een bepaalde generatie.”

Heb je een lievelingsschilderij of een favoriete periode uit Apolonia’s werk?

“Ik voel me betrokken bij al haar schilderijen, maar haar latere werk, dat van monumentale grootte, dat is wel erg krachtig. Ik vind het moeilijk om er één uit te zoeken. The Sabbath misschien of The Ship of Fools. Die krappe portretten van al die individuen vind ik prachtig en ik weet hoe belangrijk de verhalen van die mensen zijn voor Apolonia. Ze probeert de mensen te portretteren zoals ze zichzelf willen laten zien. Ik heb geprobeerd dat ook voor haar te doen.”

Heeft ze jou weleens geschilderd?

“Volgens mij niet. Ik ben haar onderwerp niet. Ze schildert mensen vanuit een politieke inspiratie, in posities van onderdrukking en ik ben een witte, Deense filmmaker, daar heb ik geen plek in.”

Apolonia, Apolonia is twee keer te zien op IFA 2023: op zaterdag 11 maart om 13:30 uur en op zondag 12 maart om 18:45 uur. Tickets zijn te koop op de website van DNK.

Benieuwd naar Apolonia's werk? Bekijk hier foto's van haar tentoonstelling 'You Better Paint Me*.'

Vorige artikel Volgende artikel