Navigatie overslaan

Vijf IFA-filmtips gerelateerd aan gender

27 februari 2021

Binnen het programmaonderdeel Gender Benders vertonen we films gerelateerd aan gender in de breedste zin van het woord. Ook dit jaar bieden we binnen deze pijler verschillende films aan. Op deze manier maken we belangrijke onderwerpen als gelijke rechten, discriminatie, stereotypering en onderdrukking zo toegankelijk mogelijk. Vandaag lichten we vijf Gender Benders-films voor je uit.

Jungle

Met hun vrije en luidruchtige manier van doen, nemen deze jonge Parisiennes geen blad voor de mond. Ze praten honderduit over seks en soa’s, maar ook over Bourdieu en emancipatie. Met hun hart op de tong leven ze een leven vol seks, ruzies en vertwijfeling. Dünya, Lila, Héloise, Bonnie en Solveig staan op het punt volwassen te worden, maar worstelen met wat dat precies inhoudt en welke weg ze kunnen volgen.

De eveneens jonge Louise Mootz volgde de vriendinnen drie jaar lang op de voet. Ze aarzelt niet en brengt woede-uitbarstingen, sensuele dansscènes en losse seks gedetailleerd in beeld. Diversiteit en genderfluïditeit zijn binnen hun wereld vanzelfsprekend en ze filmt veel openhartige gesprekken. Met op de achtgrond lekkere muziek biedt Mootz ons met Jungle een exclusieve inkijk in het nachtleven van Parijs, wanneer de stereotype Parisienne allang ligt te slapen en een schreeuw voor vrijheid en gelijkheid het hardst klinkt.

Vrouwen achter de camera

In Vrouwen achter de camera maken we kennis maken met vroege vrouwelijke, regionale filmmakers uit Nederland. Zo zien we een film van een van de eerste vrouwelijke filmmakers van het Noorden, maar zijn er ook verschillende beelden uit het Fries Film Archief, het Gronings Audiovisueel Archief en het Drents Audiovisueel Archief verzameld voor een unieke compilatie. In samenwerking met het Drents Archief brengt IFA met deze film een ode aan de getalenteerde vrouwelijke amateurfilmers die het Noorden van ons land rijk is.

The Case You

Hoever mag en kan je acteurs pushen in de naam van kunst? Wanneer wordt een grens overschreden en veranderen spel en regie-aanwijzingen in aanranding? In The Case You ontmoeten zes jonge vrouwen elkaar in een theater. Jaren geleden deden ze allemaal auditie voor een film over incest, en kenden ze het heftige werk van de regisseur. Maar tijdens de auditie werden ze zonder waarschuwing of toelichting gedwongen zich uit te kleden, betast en geslagen. Traumatische ervaringen, die weer naar boven kwamen toen jaren later bleek dat de opnames van diezelfde audities waren verwerkt tot een documentaire.

Regisseur Alison Kuhn filmt de actrices terwijl zij hun audities in verschillende rollen naspelen. Ze vertrouwen de camera toe hoe ze gemanipuleerd werden, hoe ze stapje voor stapje verder gingen en hoe machteloos ze zich voelden. Verenigd vechten de actrices de zaak aan, en nu ook op het toneel, op het filmdoek. Dat de regisseur zelf een van de actrices is, neutraliseert het potentieel roofzuchtige oog van de camera en maakt de lens juist tot een bevrijdend kanaal om woede te tonen en recht te eisen.

The Dilemma of Desire

We groeien op met een eindeloze reeks beelden van het vrouwelijk lichaam, dat ongegeneerd gebruikt wordt om dingen te verkopen. Het vrouwelijk lichaam is hét beeld van seksueel verlangen, maar het seksueel verlangen van de vrouw wordt vaak als minder belangrijk gezien, en in veel landen zelfs als iets om te onderdrukken. We streven al jaren naar gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen, maar over de gelijkwaardigheid van hun seksuele verlangen wordt met geen woord gerept.

The Dilemma of Desire is een verfrissend en provocerend essay over hoe we op dit punt beland zijn én wat we er aan kunnen doen. Aan het woord komen onder meer een wetenschapper, een vibrator-ontwerper, een queer presentator en kunstenaar Sophie Wallace, die de 100 Natural Laws of Cliteracy opstelde. Openhartig vertellen ze over hun werk, het ontdekken van hun seksualiteit en hoe hen geleerd is naar hun eigen lichaam te kijken. The Dilemma of Desire doet je afvragen hoe de wereld eruit zou zien als het vrouwelijke verlangen net zo serieus wordt genomen als het mannelijke.

De stad was van ons: radicaal feminisme in de jaren ’70

In De stad was van ons: radicaal feminisme in de jaren ’70 zien we de hoop en strijdlust van de jaren zeventig, van de vrouwen die boven alles autonoom wilden zijn, om los te komen van de verwachtingen van een maatschappij die hen als beperkt zag. Via acties van onder meer Dolle Mina kwam het bewustzijn over feminisme, en er werd gestreden voor abortusrecht en anticonceptiemiddelen. In deze adembenemende documentatie zien we een niet te onderschatten periode in onze geschiedenis, vol vuur en idealisme.

De hetero-norm moest op de schop, en vooral lesbische vrouwen hadden veel te winnen bij emancipatie, om als volwaardig te worden gezien. Netty van Hoorn wisselt in prettig tempo historisch foto- en filmmateriaal af met interviews van activisten van toen, die met humor en soms verwondering terugkijken. Enkele radicale acties lijken nu wat braaf, en er was weinig aandacht voor intersectionaliteit, totdat o.a. Gloria Wekker in 1984 Sister Outsider oprichtte om ook de zwarte vrouwencultuur zichtbaar te maken. Alles veranderde, alles werd nieuw.

Tickets kopen? Dat kan hier.

Vorige artikel Volgende artikel