Regisseur Céline Sciamma was de eregast van IFA 2024 en gaf op vrijdag 8 maart een Director's Talk, waarin ze uitgebreid vertelde over haar werk, haar inspiraties en de rol van vrouwelijke en queer filmmakers in de hedendaagse filmindustrie. Aan de hand van filmscènes en fragmenten ging zij hierover in gesprek met filmkenner, programmeur en schrijver Renske Diks. Dit zijn de films die tijdens de Director's Talk werden besproken:
- The Seashell and the Clergy (Germaine Dulac, 1928)
- Mickey (F. Richard Jones & James Young, 1918)
- Outrage (Ida Lupino, 1950)
- The Watermelon Woman (Cheryl Dunye, 1996)
- Big (Penny Marshall, 1988)
- Turning Red (Domee Shi, 2022)
Céline Sciamma is zonder twijfel een van de meest toonaangevende makers van het moment. Ze is regisseur en scenarist van Naissance des Pieuvres, Tomboy en Girlhood, maar haar bekendste film is waarschijnlijk wel Portrait de la jeune fille en feu, een kostuumdrama over een overdonderende liefde in het Bretagne van de 18e eeuw. Sciamma’s meest recente werk dat op IFA te zien was, is Petite Maman; een persoonlijke film, waarin het gesprek tussen generaties, het subthema van IFA dit jaar, wel heel duidelijk én ongebruikelijk wordt ingevuld. Sciamma laat in haar films de ‘female gaze’ duidelijk naar voren komen, een tegenwerping van de ‘male gaze’ die benadrukt hoe we films en filmmaken vaak door de ogen van mannen zien. Sciamma spreekt zich ook buiten haar films hierover uit, net als over gelijke rechten en gendergelijkheid in de filmindustrie.
Lees hier het artikel dat Renske Diks schreef over Céline Sciamma.