Navigatie overslaan

Educatie

Als je film kijkt, dan zie je een verhaal. Je ziet mensen, die wel of niet op jou lijken, dingen meemaken die je zelf hebt meegemaakt of nooit zelf zal meemaken. Maar als je film kijkt, dan voel je ook. Hoe krijgt de maker dat voor elkaar?

Film + verdieping

Door je mee te nemen in de wereld van iemand anders, maakt film onderwerpen die in het dagelijks leven soms lastig zijn om het over te hebben, invoelbaar en bespreekbaar. In de aanloop naar de 43e editie van Internationaal Filmfestival Assen (10 t/m 12 maart 2023), organiseren we opnieuw filmvertoningen + verdieping in de bioscoop van DNK.

Veranderingen vinden pas plaats als je je samen bewust bent van wat er beter kan en anders moet. Bij IFA helpen we jongeren (en oudere kinderen) bewuster te worden van zichzelf en de wereld om hen heen, met behulp van film - een empathiemachine bij uitstek! Met hun hele klas(sen) bezoeken VO-scholieren in de bioscoop van DNK een film die aansluit bij hun belevingswereld. We gaan met ze in gesprek over het thema en/of hoe de film is gemaakt. Aanvullend kunnen ze in een filmles op school ook zélf met film aan de slag!

IFA is kernpartner van Filmhub Noord en werkt daarnaast samen met ICO Kunstencentrum en Digital Art Factory. Filmeducatie in Drenthe: maken en meemaken! Hieronder vind je het IFA Filmaanbod op maat en onze samenwerking met Movies that Matter.

IFA op maat

In de week van: 6 t/m 10 maart 2023

Locatie: DNK, Weiersstraat 1, Assen (andere locaties bespreekbaar)

Deadline: we ontvangen een verzoek graag uiterlijk vier weken van tevoren

Filmkeuze: op maat en in overleg afgestemd met de school/docent, zodat we goed kunnen kijken wat voor film past bij de scholieren/het curriculum - zoals eerder vertoond: L’Animale (Katharina Mückstein, 2018) en Layla M. (Mijke de Jong, 2016). De film kan onderdeel zijn (geweest) van IFA, maar dat hoeft niet. IFA richt zich op films gemaakt door vrouwelijke makers, verhalen verteld vanuit vrouwelijk perspectief, of die stereotype sekse- of genderrollen en -patronen bevragen of doorbreken.

Verdieping: ook in overleg – bijv. een korte talk of Q&A met een IFA-programmeur of de artistiek leider, een filmmaker, acteur of ervaringsdeskundige. Dit kan zowel filmartistiek ingestoken worden voor een kunstvak, meer richting maatschappelijke kant voor bijvoorbeeld burgerschap, of vakoverstijgend (talen, geschiedenis, etc).

IFA x Movies that Matter

Ja, dit wil ik!

Wanneer: geen specifieke week of moment; in overleg is de datum van vertoning zelf in te plannen door de school, om dit zo goed mogelijk op het rooster en evt behandeling in de les aan te laten sluiten.

Locatie: DNK, Weiersstraat 1, Assen

Deadline: we ontvangen een verzoek graag uiterlijk vier weken van tevoren

Organisatoren en filmkeuze: we werken al enkele jaren samen met Movies that Matter, via een gastprogramma tijdens het filmfestival in maart. In 2021 hebben we dit uitgebreid op het gebied van filmeducatie. Een logische stap, omdat hun jaarlijks wisselende educatieaanbod veel overlapt met films die op IFA te zien zijn (geweest). Het IFA x Movies that Matter aanbod in het schooljaar 2022-2023:

A Perfectly Normal Family (Malou Reymann, 2020)

Thema’s: familie, LHBTQ+

Geschikt voor: VO leerjaar 1 en 2

Shadow Game (Eefje Blankevoort, Els van Driel, 2020)

Thema’s: migratie en vluchtelingen, oorlog en gewapend conflict

Geschikt voor: VO bovenbouw en mbo

Rafiki (Wanuri Kahiu, 2019)

Thema’s: Familie, Identiteit, LHBTQ+, vrijheid van meningsuiting

Geschikt voor: VO bovenbouw en mbo

➢ Verdieping: Movies that Matter biedt lesmateriaal aan voor in de klas, dat via hun website gratis te gebruiken is. Daarnaast organiseren ze bij elke film een verdiepingsprogramma in de bioscoop, waarbij een moderator (en soms een speciale gast) met de scholieren in gesprek gaat over thema’s in de film.

‘When you’re observing me, who do you think I’m observing

— Portrait de la Jeune Fille en Feu