Navigatie overslaan

Portrait de la jeune fille en feu

FRANKRIJK | 2019 | 121 MIN | CÉLINE SCIAMMA

TAAL: FRANS | ONDERTITELING: ENGELS

9 MAART 2024 | 14:00 UUR

Bretagne, 18e eeuw. Marianne (Noémie Merlant) krijgt de opdracht Heloïse’s (Adèle Haenel) huwelijksportret te schilderen, zonder dat zij, fel tegen dit huwelijk gekant, dat doorheeft. ’s Nachts verwerkt Marianne de overdag zorgvuldig geobserveerde bewegingen en blikken van Heloïse. De aantrekkingskracht groeit tussen de twee vrouwen, totdat uiteindelijk de liefde ontvlamt.

ABOUT THE MOVIE

Get Tickets

Op een afgelegen eiland bij Bretagne aan het einde van de 18e eeuw, krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. Maar de eigengereide Heloïse is het niet eens met haar aanstaande huwelijk, en staat ook niet te springen om een portret. Dus schildert Marianne haar in het geheim. Tijdens lange wandelingen aan de Franse kust observeert ze haar model uitvoerig: haar bewegingen, haar blik, een zeldzame glimlach. ‘s Nachts werkt Marianne stiekem aan het schilderij. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen, totdat uiteindelijk de liefde ontvlamt.

Prachtig gefilmd en vol detail gaat Portrait de la jeune fille en feu over zó naar iemand kijken dat je die persoon kunt schilderen, over dieper kijken dan enkel naar fysieke trekken. En, over het beantwoorden van de blik; een tegengif voor de onbalans die inherent is aan de male gaze. Regisseur en scenarist Céline Sciamma won voor haar film niet alleen de prijs voor Beste Screenplay in Cannes, maar ook de Queer Palm, een Golden Globe-nominatie en vier BAFTA-nominaties.

-----------

Let op: de film is Frans gesproken en is Engels ondertiteld, en wordt ingeleid door regisseur Céline Sciamma zelf.

Watch trailer

Speeltijden

zaterdag 9 maart 2024 14:00 uur

ENGLISH

Britanny, late 18th century. Marianne (Noémie Merlant) is commissioned to paint the wedding portrait of Heloïse (Adèle Haenel), who is against the marriage, without her knowledge. At night, Marianne secretly paints Heloïse, after carefully observing her during they daily walks. Attraction grows between the two women, until eventually love ignites.

On a remote island near Brittany during the late 18th century, artist Marianne (Noémie Merlant) is commissioned to paint the wedding portrait of Heloïse (Adèle Haenel). The headstrong Heloïse is not keen on the marriage, so Marianne creates the portrait without her knowledge. During long walks on the French coast, she observes her model at length: her movements, her gaze, a rare smile. At night, Marianne secretly works on the painting. In Heloïse's last days of freedom, the attraction between the two women grows, until finally love ignites.

Beautifully shot and full of details, Portrait of a Lady on Fire is about looking at someone in such a way that you can paint that person, about looking beyond mere physical features and about returning the gaze; an antidote to the imbalance inherent to the male gaze. Director and screenwriter Céline Sciamma not only won the award for Best Screenplay at Cannes for Portrait, but also the Queer Palm, a Golden Globe nomination and four BAFTA nominations.

-----------

Note: the film is in French, with English subtitles, and will be introduced by director Céline Sciamma herself.