Met een theatrale muziekperformance van zanger Barry de Bruin en saxofonist Elsa van der Linden is zojuist de 40ste editie van International Filmfestival Assen van start gegaan. De Bruin herschreef speciaal voor IFA een stuk uit de theatershow Boys won’t be Boys. Aan de hand van Cher’s klassieker ‘Take it like a man’ stelde hij schadelijke genderopvattingen aan de kaak. ‘And it won’t be change without effort and discomfort’, luidde de boodschap.
Inzet en ongemak kwamen ook terug in het welkomstwoord van bestuursvoorzitter Wieke Paulusma. Film is volgens haar hét medium om je aan het denken te zetten, je te laten verrassen en nieuwe perspectieven op te doen – ook al kan dat soms best onwennig en nieuw zijn. Paulusma riep de bezoekers daarom op om aan de hand van deze verhalen na te denken over hoe we zelf tegen ‘de ander’ aankijken.
Vervolgens opende Jacobina Brinkman, voorzitter Raad van Toezicht WOMEN Inc., de 40ste editie van het filmfestival. Zij noemde het belang van gelijke kansen voor vrouwen een belangrijke overeenkomst tussen IFA en het vrouwennetwerk WOMEN Inc. Volgens Brinkman is beeldvorming hierin van onschatbare waarde, want ‘you cannot be what you cannot see’, en is zonder het vrouwelijk perspectief ‘het zicht beperkt’.
De winnaars van de IFA Trofee 2020 Halina Reijn en Carice van Houten waren helaas niet in de gelegenheid de prijs tijdens het festival in ontvangst te nemen. Wel lieten zij middels een videoboodschap in de zaal weten: ‘Wij zijn echt ongelofelijk blij en dankbaar met de eer die jullie toekennen. We waarderen het enorm en zijn heel erg fan van jullie festival. Ook de films die jullie programmeren vinden we te gek. Een fantastisch festival gewenst en heel erg bedankt!’
Ten slotte vertelde artistiek leider en programmeur Henriëtte Poelman dat zij met deze jubileumeditie niet alleen wilde terugblikken middels vier films uit vier decennia IFA, een expositie en een talkshow, maar ook vooruit wilde kijken: wat staat er nu? Ze vertelde dat ze met plezier het programma samenstelde, dat volgens haar hoogwaardig, sterk en betrokken is. ‘Film verbindt’, concludeerde Poelman. ‘Reflectie op wat er in de wereld speelt is hoog nodig in een tijd waarin gesprek en nuance soms ver te zoeken is’. De openingsfilm Antigone van Sophie Deraspe noemde Poelman ‘fel, fris en vurig’. Benieuwd naar deze film over het belang van individu en het morele recht van het hart? Op zondag 8 maart om 13.45 wordt de film nogmaals vertoond, met inleiding door Gerlinda Heywegen van Filmkant.LIVE.
In totaal worden tijdens IFA op 6, 7 en 8 maart meer dan veertig films vertoond waarin vrouwen voor en achter de camera centraal staan.
Foto: Knelis