De 41e editie van IFA is geopend! Dit jaar voor het eerst volledig digitaal, zonder bioscoopbezoekers en geroezemoes in de lobby. Onwennig, maar ook ontzettend spannend! Live vanuit een (bijna) leeg DNK werd de IFA Trofee 2021 door IFA voorzitter Wieke Paulusma uitgereikt aan cinematograaf Myrthe Mosterman, ging IFA programmeur Henriëtte Poelman in gesprek ging met Myriam Verreault en was onze openingsfilm Kuessipan te zien.
Wieke Paulusma benadrukte het gemis van geroezemoes in DNK, want IFA gaat juist om ontmoeting en gesprek. Hoewel we elkaar dit jaar niet in het écht kunnen zien, hopen we daarom dat dat geroezemoes dit jaar thuis op de bank plaatsvindt. Waar IFA voor staat blijft namelijk onveranderd: vrouwen voor en achter de camera krijgen bij ons het terechte podium. Ook online. Henriette Poelman gaf aan ontzettend blij en trots te zijn op deze digitale editie: ‘Het werd steeds duidelijk dat IFA, ook nu, ook dit jaar, door moest gaan. Want in deze tijd, waarin we ons meer dan ooit tot onze schermen richten, is het belangrijker dan ooit om ons bewust te zijn van de beelden die we zien en hoe deze ons beïnvloeden. We hebben plekken nodig waar we onze blik verruimen, die ons verrijken en uitdagen.’
Myrthe Mosterman ontving dit jaar de IFA Trofee 2021. Afgelopen jaar won Mosterman als eerste vrouw ooit een Gouden Kalf voor Beste Camera, voor het coming-of-age turndrama Goud (Rogier Hesp, 2020), een excellente prestatie. Mosterman is een voorbeeld voor aanstormende filmmakers, iemand die een bijdrage levert aan een toekomst waarin het niet langer uitzonderlijk is dat een vrouwelijke cinematograaf een kalf wint voor haar werk. Ze geeft aan dat iedereen een andere kijk op film heeft: ‘mensen uit mijn vakgebied stoppen heel veel van hun persoonlijkheid in hun werk.’ Een mannenblik óf vrouwenblik is daarmee te kort door de bocht. ‘Het zou geweldig zijn als er straks geen nadruk meer gelegd hoeft te worden op sekse, maar het puur om het werk gaat,’ aldus Mosterman.
Voorafgaand aan onze openingsfilm Kuessipan ging Poelman in gesprek met regisseur Myriam Verreault. De Canadese regisseur Verreault schreef het script zelf, samen met Naomi Fontaine, op wiens boek de film gebaseerd is. De verhalen in het boek baseerde ze op Fontaines jeugd in de Innu-gemeenschap in Noordoost Canada. ‘Die mensen daar, in Uashat-Maliotenam, vormen een gemeenschap die het verdient over de hele wereld bekend te worden,’ aldus Verreault. Ze was direct gecharmeerd door de mensen en hun moed om mee te werken aan deze film: ‘En nu, te weten dat ze een podium hebben waar ze door iedereen in de wereld gezien kunnen worden, dat maakt me echt gelukkig.’ De Innu titel Kuessipan kun je vertalen met ‘nu is het jouw beurt om je verhaal te vertellen’ en sluit volledig aan bij wat we met IFA doen: het geven van een stem, een podium, aan hen die ondergerepresenteerd zijn in de wereld van film. Terwijl luisteren naar elkaars verhalen en elkaars ervaringen kan leiden tot zoveel inzicht, begrip, verrijking.
In totaal worden tijdens IFA op 5, 6 en 7 maart meer dan twintig films vertoond waarin vrouwen voor en achter de camera centraal staan. Voor ons programma en de kaartverkoop klik je hier.
Foto: Knelis