Bijna 3700 bezoekers genoten 6, 7 en 8 maart tijdens Internationaal Filmfestival Assen van bijna vijftig bijzondere films, inspirerende nagesprekken en een mooi randprogramma. Dat is 22% meer dan vorig jaar. IFA begon op vrijdagavond met de openingsfilm Antigone, die ook op zondag te zien was.
De hoogste publiekswaardering was voor de film Ze noemen me Baboe. Op een schaal van één tot en met vijf scoorde deze film maar liefst 4,9 punten. ‘Een bijna perfecte score voor een prachtige en uitzonderlijke film,’ aldus Poelman, ‘die met louter archiefmateriaal een verleden ontsluit dat voor veel mensen nog steeds onbekend is, en de baboes, de kindermeisjes in voormalig Nederlands-Indië, uit de schaduw haalt en in het licht zet. Het publiek was zeer betrokken en geroerd en bleef lang napraten.’ Op de tweede plek staat Portrait de la Jeune Fille en Feu, beoordeeld met een 4,8. The Farewell eindigde op de derde plaats met 4,7 punten.
Opvallend hoge publiekswaarderingen, en de top zes lag ontzettend dicht bij elkaar: System Crasher, Antigone en A Perfectly Normal Family (respectievelijk plaatsen vier, vijf en zes) kregen alledrie een 4,6. Het kwam aan op het tweede én derde cijfer achter de komma. Programmeur Henriëtte Poelman is zeker tevreden over de ontvangst door het publiek: ‘Fantastisch dat het programma zo aanslaat, en dat je mensen nagenietend uit de films ziet komen. Dat de openingsfilm zo hoog gewaardeerd wordt, vind ik geweldig. Antigone is toch een beetje als het festival zelf: je ziet een systeem dat niet op alle fronten werkt, dus wil je een andere weg laten zien, en zo inspireren tot verandering.’
Een succesvolle primeur voor het festival waren de schoolvoorstellingen in samenwerking met CS Vincent van Gogh Lariks. Ruim 300 leerlingen zagen vrijdagmiddag de film Layla M. van Mijke de Jong, met een inleiding verzorgd door het festival.
Onder de noemen IFA Perspectief werd in een bomvolle zaal Bombshell vertoond, de eerste Hollywoodfilm over #MeToo. Moderator René Duursma ging over deze kwestie in gesprek met bezoekers en een panel bestaande uit: Floortje Smit (filmjournalist de Volkskrant), Inge te Brake (professional omgangsvormen op de werkvloer) en Eelste Abels (genderfilosoof), met als conclusie dat het niet makkelijk is om grip te krijgen op deze ingewikkelde kwestie, maar dat mannen en vrouwen met openheid en begrip voor elkaar binnen een veilige werkomgeving al een heel eind kunnen komen.
IFA biedt ieder jaar een lokale film een podium, in samenwerking met het Drents Archief. Dit jaar werd de documentaire Mevrouw Faber vertoond, van Job Tichelman en Hjalmar Tim Ilmer. Roxane Schreiber, die als coördinator Filmprojecten deze film programmeerde: “Mevrouw Faber is een prachtig voorbeeld van wat film kan doen. We volgen trucker Harm Faber, die zich eigenlijk vrouw voelt en dat na dertig jaar huwelijk aan zijn vrouw Siepie vertelt. Harm krijgt van haar de ruimte om als Harriette te gaan leven. Ontwapenende film, die door de nuchtere openheid van Harriette en Siepie transgender-zijn inzichtelijk maakt voor een breed publiek en daardoor al veel heeft betekend voor mensen die in dezelfde situatie zitten. Ze waren aanwezig bij de vertoning, met een levendig en ontzettend plezierig nagesprek met bezoekers tot gevolg. De film is nog op 2Doc te zien, ga kijken!”
Een andere bijzondere gast op het festival was de Oostenrijkse regisseur Andreas Horvath. Na afloop van de voorpremière van zijn film vertelde Horvath over hoe Lillian tot stand kwam, en waarom hij bepaalde keuzes maakte. Met dit boeiende nagesprek sloot de veertigste editie van Internationaal Filmfestival Assen af.
De volgende editie van IFA vindt plaats van 5 t/m 7 maart 2021.
Foto: Knelis