Podium

IFA Perspectief

ZO 7 MRT | 15:00U | IFA PERSPECTIEF | LIVESTREAM

Iedere editie plaatst IFA een film in perspectief, met behulp van een panel. Wat vertelt de film, wat heeft dat met ons te maken en met de wereld om ons heen?

The Piano werd destijds als feministische film bejubeld, en niet helemaal zonder reden, want het leek een keerpunt: Jane Campion won als eerste vrouw een Gouden Palm op het filmfestival in Cannes en was de tweede vrouwelijke regisseur ooit die een Oscarnominatie kreeg voor Beste Regie. Nu, bijna dertig jaar later, is Campion nog steeds de enige vrouwelijke Gouden Palm-winnaar en staat het aantal vrouwelijke Oscar-nominaties voor regie nog maar op vijf. Maar awards bepalen niet alles; hoe staat het met de film zelf?

Met The Piano koos Jane Campion duidelijk voor een vrouwelijk perspectief, en Holly Hunters Ada gaat sterk in tegen haar man en het klassieke vrouwelijke archetype, waardoor ze loskomt uit het beknellende leven dat voor haar bepaald was. Aan de andere kant kun je twijfels plaatsen bij het feit dat Ada letterlijk geen stem heeft, en je afvragen waarom ze moet kiezen tussen een dwingende relatie binnen het gearrangeerde huwelijk en een dwingende relatie met de vreemdeling. Ziet onze blik in 2021 iets anders dan we in 1993 zagen? En geeft onze blik van nu extra lading aan hoe de film, die zich afspeelt eind 19e eeuw, de Maori en het kolonialisme in beeld brengt?

Moderator Lotje IJzermans (VPRO’s Nooit Meer Slapen) gaat hierover na de film in gesprek met Vamba Sherif (schrijver van o.a. De Zwarte Napoleon), Gerlinda Heywegen (programmamaker en te zien in ons programma Decolonizing Pictures) en Nouchka van Brakel (regisseur, Van de koele meren des doods). The Piano (zonder verdiepend panelgesprek) is het hele weekend on demand te zien.