De eerste week van Women Make Film zit er helaas alweer op. Gelukkig hebben we nog drie weken, vol met gave films. We deelden eerder al een paar tips van onze eigen programmeur Henriette Poelman, maar we waren stiekem ook wel benieuwd naar de tips van Forum programmeur Henk Klein Wassink en naar de totstandkoming van het programma Women Make Film. IFA ging daarom aan tafel met Henriëtte én Henk om over die totstandkoming (en natuurlijk Henks filmtips) te praten.
IFA in gesprek met Forum programmeur Henk Klein Wassink
Ik val direct maar met de deur in huis: hoe is Women Make Film tot stand gekomen?
Henk: “Dat is een goede vraag met een gek antwoord. Ik ben namelijk even kwijt hoe het echt precies begonnen is. Er is namelijk veel geschoven door Covid-19. Ik heb de documentaire Women Make Film in 2019 in Toronto gezien, daar is het toen in ieder geval allemaal mee begonnen.”
Henriëtte: “Het begon inderdaad met de documentaire Women Make Film zelf. Ik overwoog toen om een deel van die documentaire op te nemen in het programma van IFA, omdat ik er graag iets mee wilde doen. Maar de documentaire zelf duurt vijftien uur, dus dat was redelijk lang voor onze programmering. Toch hing er iets in de lucht rondom die documentaire, zowel bij ons als bij Forum. We wilden er iets mee doen."
Dus het huidige programma is eigenlijk tot stand gekomen omdat jullie deze documentaire graag wilden laten zien?
Henk: “Het oorspronkelijke idee was om de documentaire te laten zien in combinatie met vier films, maar toen kwamen daar eigenlijk steeds meer bij. Bovendien wilden we ook films in combinatie met live-muziek doen, zoals jullie afgelopen festival hebben gedaan, met Kinetophone. Zoiets wilden we altijd al een keer doen, dus ook die voorstellingen werden toegevoegd. Toch miste er daarna nog steeds iets. We wilden een verrassend programma neerzetten, niet te braaf en zo volledig mogelijk. Zowel als het gaat om genres, als het geografische perspectief. We wilden gekke uitstapjes maken binnen genres en films van vrouwelijke filmmakers laten zien die misschien nog niet zo bekend zijn. Het resultaat is het programma dat we nu hebben.”
Henriëtte: “Het huidige programma is dus eigenlijk ontstaan uit puur enthousiasme. Ik zie ons hier nog zitten: ‘Ja, maar als we deze film doen, moeten we deze film eigenlijk ook doen!’”
Henk: “Het was voor ons allebei eigenlijk een grote ontdekkingsreis en ik ben ontzettend tevreden met het programma dat er nu staat.”
Henriëtte, hoe is het voor IFA om zo’n programma samen met Forum te organiseren?
Henriëtte: “Het is ontzettend leuk om ons voor de tweede keer in het jaar te kunnen richten op zo’n filmprogramma. De samenwerking met Forum Groningen is heel fijn en ik merk echt dat we op een lijn zitten. We hebben het programma bijvoorbeeld bewust naar de documentaire genoemd: Women Make Film, omdat we beide vonden dat dat is waar het programma om draait: vrouwelijke filmmakers.”
Henk: “Zo vonden we het bijvoorbeeld allebei leuk om van een aantal vrouwelijke filmmakers juist niet de meest bekende films te laten zien. In plaats daarvan kozen we juist voor een debuutfilm of een minder bekende film.”
Henriëtte: “We vulden elkaar inderdaad ook aan. Zo opperde Henk een aantal films waar ik zelf nog nooit aan gedacht had en vice versa. Daarnaast is het natuurlijk ook fantastisch om het Groningse filmpubliek via Forum Groningen kennis te laten maken met IFA.”
Henk, tips van onze eigen IFA programmeur hebben we natuurlijk al gehad, maar welke films uit het programma zou jij ons aanraden?
Henk: “Wat een lastige vraag! Maar die had ik natuurlijk moeten zien aankomen. Ik zou dan denk ik de films met live-muziek tippen, niet per se om de films zelf, maar juist omdat dat unieke voorstellingen zijn. Die zie je nu hier en de kans dat je die ooit nog ergens anders gaat zien, is heel klein. Verder natuurlijk de documentaire zelf, Women Make Film is eigenlijk een grote watchlist die je helemaal niet in zijn volledigheid of chronologisch hoeft te kijken. Ook vind ik het heel leuk dat het gelukt is om The Babadook te kunnen programmeren. Die film laat echt zien dat Women Make Film geen doorsnee programma is. Tot slot wil ik The Ascent aanraden. Ik heb veel Russische films uit die tijd gezien, films die stuk voor stuk verboden waren en nu allemaal opnieuw uitgebracht worden op groot scherm. The Ascent heb ik dus nog nooit op groot scherm gezien en die film is gewoon zo ontzettend mooi gemaakt.”
Foto: Stelle Dekker
Tekst: Esther Bolt