Navigatie overslaan

Digitale editie IFA afgelopen

7 maart 2021

Het zit er alweer op! Onze 41ste editie kwam vandaag helaas tot een einde. Dit jaar deden we voor het eerst alles digitaal. Ontzettend spannend en behoorlijk nieuw, maar wat zijn we trots op deze editie. Vanuit een leeg DNK boden we verschillende livestreams aan en IFA-bezoekers konden voor de eerste keer het hele weekend on demand films kijken.

We deden deze editie dus veel dingen voor de eerste keer. Zo was dit ook de eerste editie zonder fysieke bezoekers. We kunnen niet anders dan zeggen dat we jullie geroezemoes, het napraten en de gezelligheid gemist hebben. Toch hopen we dat deze editie ook voor jullie een unieke ervaring is geweest. Ons programma was nog nooit zo toegankelijk en we hadden niet verwacht dat we zelfs diep in de nacht nog kaartjes zouden verkopen!

Om jullie toch te kunnen ontmoeten introduceerden we deze editie virtueel DNK. In deze digitale lobby was (en is) het mogelijk om een eigen avatar te kiezen om daarmee door virtueel DNK te wandelen om onder andere te kletsen, het programma te bekijken en tickets te bestellen. Dit was zo’n succes, dat we besloten de lobby ook na dit weekend nog online te houden.

Vanuit de IFA livestudio in DNK boden we tijdens deze editie ook verschillende livestreams aan. Zo kreeg IFA Trofee winnaar Myrthe Mosterman digitaal haar trofee aangereikt, maakte de jury van KVNS (deels) via videoboodschap hun juryrapport bekend en zaten we vandaag vanachter ons scherm aan tafel met Lotje IJzermans en haar tafelgasten om te praten over The Piano.

Uit de publiekswaardering bleek al snel dat Beyond the Visible hoog zou eindigen. De film over de Zweedse Hilma af Klint (1862 – 1944) gaat in op de onderbelichte positie van de vrouw in de kunst. Vanaf 1906 maakte af Klint schilderijen met abstracte, veelal geometrische voorstellingen, waarbij zij zich vaak liet leiden door mystieke overtuigingen. Dit deed af Klint jaren voordat Wassily Kandinsky bestempeld werd tot pionier van de abstracte kunst. Toch is haar werk nergens te koop en hangt het in geen enkele museumhal. De Duitse filmmaakster Halina Dryschka zoekt uit waarom dit is. De uiteindelijke top 10 van de publiekswaardering zal vanaf dinsdag hier te zien zijn.

De volgende editie van IFA vindt plaats op 11, 12 en 13 maart 2022. Ben jij erbij?

Vorige artikel Volgende artikel