Navigatie overslaan

Vijf tips van de programmeur

25 februari 2020

Met ruim veertig films, waaronder veel internationale titels en dertien voorpremières, is het best lastig om te kiezen tijdens Internationaal Filmfestival Assen op 6, 7 en 8 maart. Programmeur Henriëtte Poelman tipt vijf titels uit het bomvolle programma: ‘Slechts vijf tips? Ok, dan noem ik Babyteeth, Queen & Slim, The Cave, Marona en Portrait de la Jeune Fille en Feu, stuk voor stuk films die verrassen, die me nog een hele poos zullen bijblijven.’

Babyteeth gaat over een loodzwaar onderwerp – hoe neem je afscheid van het leven, en hoe neem je afscheid van je kind? – maar de film is ook speels en hoopvol, met een fijne soundtrack. Poelman: ‘Eliza Scanlen, zelf nog maar twintig, speelt zo góed als de zestienjarige Milla! Babyteeth laat zien dat we ook allemaal maar ons best doen in deze willekeurige wereld, en dat je door de mensen om je heen vrede kunt sluiten met jouw plek daarin. Zeldzaam ontroerend, en zeker een van mijn persoonlijke favorieten.’ Een vroege voorpremière, want Babyteeth is pas vanaf 15 mei in de bioscoop te zien.

Volgens Poelman is Queen & Slim, vanaf 12 maart in de bioscoop, ook een mooie en actuele titel: ‘Het is echt een film van nu. Een verhaal over een koppel op de vlucht voor autoriteiten is niet nieuw, maar Queen en Slim zijn geen vrijwillige Bonnie en Clyde. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden staat er een prijs op hun hoofd en de enige manier om hier mee om te gaan is: doorgaan.’ De film kaart onomwonden het onrecht en de discriminatie aan die nog steeds in de VS leeft, maar ook solidariteit en het belang van hoop. De twee hoofdpersonen zijn volgens Poelman aan elkaar gewaagd en volledig elkaars gelijken, en worden geweldig neergezet door Jodie Smith-Turner en Daniel Kaluuya.

Het zeer indrukwekkende The Cave dat begin dit jaar is uitgekomen zou iedereen moeten zien, meent Poelman, en ontving zeer terecht een Oscarnominatie voor Beste Documentaire. ‘The Cave laat de verschrikking van oorlog zien en doet het je ook echt vóelen. Temidden van de ellende in het half-ondergrondse ziekenhuis, gerund door de jonge, vrouwelijke dokter Amani Ballour, heerst veerkracht en hoop en de onwrikbare toewijding van dokters die volgens henzelf niet de luxe hebben om ervoor te kiezen om weg te gaan uit de vernielde stad, zolang er mensen zijn die hun hulp nodig hebben.’

‘De animatiefilm Marona begint met een hondje dat wordt overreden. Klinkt niet direct leuk, maar wat een mooie film is dit!’, vervolgt Poelman. ‘Het aandoenlijke hondje Marona beleeft namelijk de film van haar leven opnieuw, en reist zo langs alle baasjes die ze ooit gehad heeft. Elk baasje heeft een ander leven, is in een andere stijl getekend en de kleuren spatten van het scherm. De tekeningen van Anca Damian lijken een eigen wil te hebben, en maken van Marona één grote droom, met zowel humoristische als ontroerende scènes.’ De film draait pas vanaf 22 april in de bioscoop en is geschikt voor alle leeftijden. Poelman: ‘Blijkt dat we helemaal niet zoveel nodig hebben om gelukkig te zijn.’

‘Tot slot noem ik ook graag het prachtig geschoten en geregisseerde kostuumdrama Portrait de la Jeune Fille en Feu.’, concludeert Poelman. ‘Wat een sfeer, wat een heerlijk, rustig ritme waarbinnen zich steeds meer ontvouwt – de blik van de kijker, de omgeving en details, en de vriendschap en aantrekkingskracht tussen schilder Marianne en de in het geheim te schilderen Héloïse.’ Regisseur Céline Sciamma neemt de tijd met haar script en de actrices, waardoor je volgens Poelman des te sterker het gevoel krijgt om mee te leven met, maar ook náást hen: ‘Aan het begin weet je de afloop al; de weg van de geliefde en de weg van de dichter zijn niet dezelfde, verklaart Marianne de Griekse mythe Orpheus en Eurydice, maar ook in herinneringen leeft de liefde voort.’

‘Eigenlijk, nu ik erover nadenk, gaan deze films allemaal over hoop en over hoe belangrijk het is om er te zijn voor de mensen van wie je houdt’, besluit Poelman. ‘Prachtige boodschap, toch?’

De kaartverkoop van IFA is op 21 februari gestart. Bekijk hier het hele programma: www.filmfestivalassen.nl/programma

Vorige artikel Volgende artikel