Kaartverkoop Internationaal Filmfestival Assen start deze week

De kaartverkoop voor de veertigste editie van Internationaal Filmfestival Assen (IFA) op 6, 7 en 8 maart 2020 start aanstaande vrijdag, 21 februari. Tijdens het festival zijn ruim veertig films te bewonderen, waaronder veel voorpremières en enkele internationale titels die verder niet in Nederland worden vertoond. De kaartverkoop voor de IFA Vrienden start al eerder, op woensdag 19 februari.

‘Naast het programmeren van voorpremières en de mooiste titels van het afgelopen jaar, is het altijd een voorrecht om het IFA-publiek op films te trakteren die (bijna) nergens anders in Nederland te zien zijn’, vertelt programmeur Henriëtte Poelman. ‘Sommige internationale titels waren eerder te zien op andere festivals, zoals het prachtige Aniara en het gastprogramma van het Noordelijk Filmfestival (Aurora), maar zo is IFA de eerste plek in Nederland waar je de films Happy Ending en Saint Frances kunt bekijken. Happy Ending vertonen we in samenwerking met Roze Filmdagen, dus als je die in Assen mist kun je later in maart nog naar Amsterdam, waar ik de film inleidt.’

‘Door Saint Frances werd ik erg verrast, maar ik keek er dan weer totaal niet van op dat deze film op verschillende internationale filmfestivals de publieksprijs won’, vervolgt Poelman. ‘Saint Frances is niet alleen grappig en sympathiek, maar het script (van hoofdrolspeelster Kelly O’Sullivan) gaat prettig onbevooroordeeld om met onderwerpen als abortus en homoseksueel ouderschap. Een fijn coming of age-verhaal voor dertigers, die je net even anders laat kijken naar verwachtingen rond vrouwelijkheid en moederschap.’

‘Ook noem ik heel graag nog even de IFFR-favorieten Antigone en A Perfectly Normal Family. De eerste is de openingsfilm van IFA 2020, dus daar is al het een en ander over gezegd, maar A Perfectly Normal Family is ook zeer zeker de moeite waard. Een open, intieme en eerlijke blik op een familie die opeens verandert als de vader van de elfjarige Emma vertelt dat hij liever als vrouw door het leven wil. Regisseur Malou Reymann maakte zelf een soortgelijke situatie mee als kind, en weet dan ook feilloos te vangen wat dit teweeg kan brengen in een elfjarig meisje, dat in alles naar haar vader opkeek. Niet voor niets de winnaar van de IFFR VPRO Big Screen Award’, concludeert Poelman.

Bekijk hier het hele programma: www.filmfestivalassen.nl/programma