Meer bezoekers Internationaal Filmfestival Assen

Bijna drieduizend bezoekers genoten 8, 9 en 10 maart tijdens Internationaal Filmfestival Assen van bijna vijftig bijzondere films, inspirerende nagesprekken en een fijn randprogramma. Dat is tien procent meer dan vorig jaar. IFA begon dit jaar een dag eerder, op vrijdagavond 8 maart. ‘Wij kijken terug op een drukbezochte en zeer geslaagde editie met veel enthousiaste reacties van bezoekers’, vertelt programmeur Henriëtte Poelman.

Chavela kreeg van het publiek de hoogste waardering. Op een schaal van één tot en met vijf scoorde deze documentaire maar liefst 4,94 punten. ‘Een sterke en aangrijpende documentaire over de Mexicaanse artiest Chavela Vargas, die uitgroeit tot een symbool voor de LHBT-gemeenschap en vervolgens door een drankverslaving enige tijd uit beeld raakt’, aldus Poelman. Op de tweede plek staat Brozer, geprogrammeerd door gastprogrammeur Annemiek de Jong van Cinemien, is de film beoordeeld met een 4,79. Regisseur Mijke de Jong was aanwezig voor een Q&A na God Only Knows, en sloot ook aan voor de inleiding van Brozer. Op slechts tweehonderdste daarachter eindigde De Dirigent met een 4,77. ‘Ook hier werden de bezoekers getrakteerd op een nagesprek: naast regisseur Maria Peters waren bij De Dirigent ook producent Dave Schram en hoofdrolspeler Christanne de Bruijn aanwezig voor een Q&A, in een zaal die op een paar stoelen na uitverkocht was.’

Vol was de zaal ook bij I remember (Memre Yu) in het Drents Archief, waar zelfs extra stoelen bijgeplaatst werden om voldoende plaats te bieden aan alle bezoekers. Poelman: ‘Deze film maakte veel emoties los. Regisseur Zaïde is afkomstig uit Groningen, en vertelt met deze documentaire over de migratie van haar familie uit Suriname. Na de vertoning praatten zij samen met cameraman Sebastien Segers lang na met de aanwezige bezoekers. Dat gebeurde trouwens ook bij Les filles du soleil, geprogrammeerd in samenwerking met Arab Film Festival, die later deze maand in Rotterdam te zien is. Les filles du soleil liet het publiek aanvankelijk sprakeloos, maar later in de foyer werd nog lang nagesproken met Rosh Abdelfatah, de programmeur van Arab Film Festival.’